Tekstvragen
Tekst 1
Raessens, J. Computer Games as Participatory Media Culture. Hoofdstuk 24, pp. 373-388
1) Op pagina 375 wordt ingegaan op het concept van 'hegomony', waarbij wordt aangegeven dat games steeds meer als belangrijk onderdeel van cultuur wordt gezien, in plaats van 'low culture' t.o.v. 'high culture'. Hierbij wordt gesteld ideologie een belangrijke rol heeft. Sommige spellen zijn echter zeer gewelddadig of lijken juist onzinnig en alleen maar 'voor de lol'.
Welke ideologieën zijn er te achterhalen in spellen als Manhunt of Tetris, en zijn game-developers verantwoordelijk voor de (onbewuste) die zij overdragen?
Tekst 2
Salen, K. & Zimmerman, E. Game Design and Meaningful Play. Hoofdstuk 4, pp. 59-79
1) Op pagina 69 wordt er gekeken naar open en gesloten systemen als tegengestelden mogelijkheden, of aanvullende mogelijkheden waarbij een systeem half open en half gesloten is. Op pagina 73 wordt echter aangegeven dat er het idee is dat een intern (game) event op externe wijze wordt gepresenteerd aan de gebruiker.
Betekent dit niet dat een game altijd een open systeem is?
2) Wat zijn de gebreken van E.T. aan de hand van de 'criteria' van games (pagina 61-63: discernable, integrated, “Four semiotic concepts” )?
Tekst 3
Prensky, M. Computer Games and Learning: Digital Game-Based learning. Hoofdstuk 6, pp. 97-122
1) Op pagina 106 wordt een beschrijving van “echte kennis” gegeven, en waarom games in staat zijn deze “echte kennis” over te dragen. De kennis an sich kan waar zijn (of niet) maar in hoeverre is deze bruikbaar buiten de context van de game? Kennis over bv. samenspel met groepsleden kan ook via schoolpleinspellen of dergelijke worden overgedragen, maar specifieke kennis als “als ik iemand met wapen x aanval, dan gebeurd er y” lijkt niet er handig in het dagelijks leven.
Hoe contextgevoelig is kennisoverdracht in games en wat betekend dit voor het nut van games in het leerproces?
Kadervraag
Kunnen game developers (hst. 4) een garantie bieden m.b.t. de mate van succes van het leerproces (hst. 6) omdat participatie en de manier waarop de gametekst worden gelezen een sleutelrol spelen(hst. 24)?
0 reacties:
Een reactie posten