dinsdag 11 januari 2011

Leesvragen week 6 (10 januari)




Tekst 1

Mul, J. de The Game of Life. Hoofdstuk 16, pp. 251-266.


De Mul gaat er vanuit dat persoonlijkheid geconstrueerd is en baseert daarop zijn verdere uiteenzetting. Er zijn echter ook theorieën die er vanuit gaan dat een persoonlijkheid statisch, vooraf bepaald en in wezen onveranderlijk zijn. Hoe verhoudt dit principe zich tot een narratief in games en de 'echte' wereld ten opzichte van het concept van de veranderlijke, geconstrueerde persoonlijkheid?


Tekst 2

Raessens, J. (2009). Homo ludens 2.0. In: Metropolis M. Jaargang30, no. 5. Utrecht: Stichting Metropolis M.

Op pagina 3 geeft Raessens aan dat: “Secondly, we have witnessed the rise and success of digital media, whose very design encourages playful use. We are not thinking here of just the commercial computer games, but also of crossovers in the areas of new media, art and games”

Kan hieruit afgeleid worden dat 'spelen' of 'spelenderwijs' tegenwoordig sociaal meer geaccepteerd wordt dan voorheen? Bijvoorbeeld, het stereotype beeld uit de jaren '50 waarbij de jongvolwassene zo snel mogelijk volwassen moest worden, ophouden met dat 'geniks' en deel moest uitmaken van 'de maatschappij'. Nu lijkt het veel meer geaccepteerd dat men op een meer creatieve manier invulling geeft aan zijn/haar carrière, leven, manier van doen, etc.


Tekst 3

Huizinga, J. Homo ludens. Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur. Amsterdam: Atheneum Boekhandel Canon, 1951


1) Op pagina 209 van het boek (p. 111 van het .PDF), heeft Huizinga het over Puerilisme. Kan cheaten hier ook onder worden verstaan en waarom?



Kadervraag

Huizinga gaat in op de spel-elementen die terug te vinden zijn in de (toen) hedendaagse cultuur net als Raessens deels doet, terwijl De Mul het narratief aangrijpt om persoonlijkheidsontwikkeling aan te spiegelen.

In welke mate weerspiegelen de ontwikkelingen van het gameveld als cultuurproduct (zoals bijvoorbeeld de televisie, radio, etc. invloed hebben gehad) de hedendaagse maatschappij? Welke veranderingen hebben games teweeg gebracht?

0 reacties: