woensdag 12 januari 2011

Leesvragen week 7 (17 januari)




Tekst 1
Charsky, Dennis. “From Edutainment to Serious Games: A Changein the Use of Game Characteristics”. Games and Culture. Vol. 5 Iss.2, 2010. pp. 177-198

Vroegere basisschoolspellen zoals letters vormen met blokjes en dergelijke, zijn gebaseerd op dezelfde spelelementen (die Charsky definieert) als edutainment games. Er is dus wel ruimte voor spel of spelenderwijs leren in het onderwijs, maar niet voor edutainmant games. Waar komt deze discrepantie vandaan? (Bijvoorbeeld door het imago van games o.i.d.).


Tekst 2
Rodriguez, Hector (2006).“The Playful and the Serious: Anapproximation to Huizinga's Homo Ludens”. Game Studies. Vol. 6,Iss. 1, (http://gamestudies.org/0601/articles/rodriges)

Bij serious games is het doel om uiteindelijk bepaalde kennis en/of vaardigheden over te brengen: de focus ligt dus op het doel. Rodriguez geeft echter aan dat: “Instead of saying that "someone is playing", it might better to say that "there is playing going on". Hierbij ligt het de focus dus op het proces. Aan de andere kant wordt ‘play’ ook vaak getypeerd als iets ‘biologisch’, omdat het er al was voor de ontwikkeling van taal en omdat bijna alle dieren spelen. Hier is spelen dus weer sterk doelgericht, omdat bv. dieren voorbereid op het verdedigen/jagen, etc.

Waarom worden de ideeën dat spel/spelen OF doelgericht is, OF procesgericht is zo scherp tegenover elkaar afgezet? Waarom is deze discussie zo belangrijk en waarom staan deze twee concepten tegenover elkaar in plaats van dat ze elkaar aanvullen?



Tekst 3
Raessens, J. (2009). Serious games from an apparatus perspective. In: Raessens, J. et al. (eds.) Digital material. Tracing new media in everyday life and technology. Amsterdam: Amsterdam UniversityPress, pp. 21-34. (http://dare.uva.nl/aup/nl/record/309670)

Wat zijn conrete, aanwijsbare voorbeelden van Pelletiers elementen (p. 24); dus een voorbeeld van een game of manier van een spel spelen* van “Games as sensual temptations”, etc. Komen deze elementen naar voren in een bepaald spel, of zijn dit ervaringen of manieren van spelen die een speler in ieder spel kan zien?

*Een aantal weken geleden was er een presentatie waarbij men liet zien dat RollerCoasterTycoon ook op een heel andere manier gespeeld kon worden. Welke spelelementen van Pelletier zouden hierbij passen?




Kadervraag
Wat is het verschil tussen educatieve en serious games?

0 reacties: